Co to jest branding?

Najczęściej pojawiających się zagadnień podczas spotkań dotyczących planów rozwojowych firmy. Mimo to wciąż tak wiele osób, zaangażowanych w te spotkania, do końca nie zdają sobie sprawy, co to jest branding. Z racji tego, iż jest to jeden z kluczowych elementów rozwoju przedsiębiorstwa, każdy w ten rozwój zaangażowany powinien znać definicję brandingu. Czy zatem jest branding? Jakie posiada elementy? Co jest jego skutkiem?

Co to branding i co jest jego celem?

  • branding oznacza kreowanie świadomości marki u odbiorców. Oznacza to, że konsument dowie się o jej istnieniu,
  • jest to budowanie zaufania między firmą a jej odbiorcą, dzięki czemu reklamy zyskują na skuteczności, łatwiej jest przeprowadzić cały proces sprzedaży, a finalnie sam konsument decyduje się na wybór tej, a nie innej firmy,
  • budowanie pożądanego wizerunku w oczach odbiorców. Chodzi o to, że jeśli przedsiębiorca chce, aby jego firma postrzegana była, jako godna zaufania, pomocna i oferująca wartość, musi posłużyć się brandingiem, aby zbudować taki wizerunek,
  • jest to także podkreślenie wartości produktów, usług, a w konsekwencji samej firmy,
  • branding pozwala na wyróżnienie się na tle konkurencyjnych marek.

Wymienione wyżej podpunkty są wyjaśnieniem tego, czym branding jest oraz na czym pole

Poniżej znajduje się lista ogólnych celów, które są nieuniknione, jeśli branding został poprawnie wykorzystany:

  • zwiększenie zasięgów i zapadnięcie w pamięć odbiorcom,
  • zbudowanie zaufania i zwiększenie liczby klientów,
  • możliwość podniesienia marży, a co za tym idzie i zysków,
  • zwiększenie wartości marki,
  • dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi w świadomy i umiejętny sposób, przedsiębiorca może efektywnie wykorzystać wiedzę, umiejętności oraz doświadczenie swojego zespołu.

Elementy brandingu

W budowaniu świadomości istnienia danej marki chodzi przede wszystkim o to, by skupić się na potrzebach klienta z danej grupy wiekowej, geograficznej, zawodowej itd. oraz na wartościach, jakie firma może mu zaoferować. w związku z tym wymienić można trzy podstawowe elementy brandingu, które mają największy wpływ na świadomość konsumenta. Są to nazwa, prezentacja wizualna oraz strategia. 

Nazwa marki

Nazwa marki, czyli jedno z pierwszych wrażeń, jakie można pozostawić u konsumenta. Tylko od brandingu zależy czy będzie to wrażenie pozytywne, czy wręcz przeciwnie. Mając na uwadze potrzeby swoich konsumentów, należy zadbać o to, aby nie musieli oni poświęcać swojego cennego czasu (który mogliby przeznaczyć na wybór konkretnych produktów i zakup) na zapamiętanie nazwy. Bo po prostu tego nie zrobią, a nawet jeśli coś kupią, to zapamiętają co najwyżej, że było to w miejscu i dziwnej i niechwytliwej nazwie. Nazwa powinna być również łatwa do zapamiętania oraz pisana czytelną czcionką.

Prezentacja wizualna marki

Co to jest branding? Jest to między innymi to, w jaki sposób marka się prezentuje. Są to kolory, znaki, symbole. W grę wchodzi tutaj psychologia koloru, grafika, ludzie znający się na rzeczy. Jeśli chodzi o branding, to najlepiej jest też oddać cały proces planowania i wdrażania w ręce profesjonalistów taki, jak https://www.studiodn.eu/. To, co widzi klient, odgrywa dużą rolę w sprzedaży, a więc jest koniecznym elementem, na który nie można przymknąć oczu.

Strategia marki

I wreszcie strategia marki, czyli cały proces planowania, wdrażania i poprawiania. Polega ona na wyznaczenia długoterminowych celów, a następnie określeniem odpowiednich działań, jakie należy podjąć, osiąganiu ich. Wyróżnić można kilka podstawowych rodzajów strategii marki:

  • marka indywidualna – ceny produktów czy usług są różne, dzięki czemu łatwiej jest wyróżnić się na tle konkurencyjnych firm,
  • marka rodzinna – w tym przypadku wszystko reklamowane jest na raz, podczas jednej kampanii, jako rodzina,
  • połączenie indywidualnej marki z rodzinną – połączenie w rodzinę grup produktów o podobnej charakterystyce,
  • wielomarkowa – w tym przypadku poza połączeniem produktów w rodziny, reklama ma trafić do poszczególnych grup odbiorców, a każdej z nich zaprezentowana zostanie odpowiadająca im grupa.