Czy pozycjonowanie jest trudne?
Każdy przedsiębiorca prędzej czy później stanie przed koniecznością rozpoczęcia działań promujących swój biznes. Metod na rozreklamowanie firmy jest wiele, obecnie jednak największy nacisk stawia się na Internet, ponieważ stosunek ceny do skuteczności takiej reklamy przedstawia się wyjątkowo korzystnie. Jeden z wiodących sposobów promocji w Internecie stanowi pozycjonowanie. Czym właściwie jest, od czego zależą jego cena i skuteczność. Dlaczego tak wiele przedsiębiorstw decyduje się na skorzystanie z tego typu procesu? Czy pozycjonowanie stron www jest trudne?
Czym jest pozycjonowanie i jak tworzyć frazy kluczowe?
Pozycjonowanie stron www to ogół działań zmierzających do wypromowania danej witryny w wynikach organicznych wyszukiwania. Robi się to zawsze w oparciu o określone słowa kluczowe, na które ma zostać zwiększona widoczność witryny. Wybór fraz powinien zostać poparty audytem czy sprawdzeniem popularności określonych słów wśród użytkowników Internetu. To od atrakcyjności zależy bowiem, czy pozycjonowanie przełoży się na efekty w postaci zwiększonego zainteresowania ofertą.
Jak tworzy się frazy kluczowe? To zależy od rodzaju pozycjonowania. W przypadku modelu opierającym się na hasłach ogólnopolskich, tworzy się bardzo ogólne zapytania. Trzeba mieć jednak świadomość, że tego rodzaju frazy są bardzo konkurencyjne, a co za tym idzie, ich wypozycjonowanie będzie trudne. Przykładem frazy ogólnopolskiej będzie np. "agencja reklamowa" - na tego rodzaju hasło chciałaby się wyświetlać w Google każda firma, która zawodowo zajmuje się marketingiem.
Nie każdy podmiot celuje jednak w rynek ogólnokrajowy, wiele z nich decyduje się skierować swoją ofertę lokalnie lub do odbiorców z określonych miast. Gdy więc agencja marketingowa będzie chciała, aby jej ofertę obejrzeli klienci z Jaworzna, zacznie promować się w Google na hasło "pozycjonowanie Jaworzno". Konkurencyjność takiej frazy jest niższa niż w przypadku samego słowa "pozycjonowanie", zatem uzyskanie wymiernych efektów staje się łatwiejsze.
Czy pozycjonowanie stron jest trudne? Od czego to zależy?
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy pozycjonowanie jest trudne. Tego rodzaju rozważania są zwykle prowadzone w kontekście tego, czy warto zatrudniać w tym celu profesjonalną agencję SEO, czy może lepiej przekazać ten obowiązek pracownikowi firmy. Pozycjonowanie stron www to działanie wymagające dużej wiedzy, wieloletniego doświadczenia, a także dostępu do profesjonalnych narzędzi SEO (które same w sobie są stosunkowo drogie, a ich sprawna obsługa wymaga wprawy). Dla amatora pozycjonowanie jest więc trudne, zaś dla agencji SEO stanowi codzienność.
Kiedyś pozycjonowanie stron było dużo prostsze niż teraz. Algorytmy Google nie wyłapywały w tak skuteczny sposób stron, które, chcąc polepszyć swoje pozycje w wyszukiwarce, stosowały drogi na skróty. Dodatkowo w niemal każdej branży konkurencja była wielokrotnie mniejsza niż teraz. Pierwsza strona wyników Google jest jedna, w dodatku coraz większą rolę na niej odgrywają wyniki sponsorowane. Firm, które chcą promować swoje usługi lub produkty z danej branży, istnieje wiele - i walczą one ze sobą o lepsze zasięgi. Właśnie dlatego pozycjonowanie z roku na rok staje się coraz trudniejsze, ponieważ wymaga coraz bardziej zaawansowanych, pomysłowych działań, by wkupić się w łaski Google, a co za tym idzie, zaistnieć na daną frazę na pierwszej stronie wyników. To jednak wymaga czasu oraz środków, które należy zainwestować, by uzyskać wymierny efekt.
Odpowiedź na pytanie, czy pozycjonowanie jest trudne, sama w sobie nie brzmi prosto. Zależy bowiem, kto się podejmuje przeprowadzenia całego procesu. Dla dobrej agencji pozycjonowanie nie stanowi żadnego kłopotu, choć z pewnością jest czasochłonne. Dla amatora będzie trudne, a jeśli przedmiot podejmowanych działań to strona firmowa lub inna witryna zarobkowa, samodzielna optymalizacja i link building są wręcz ryzykowne.
Google coraz skuteczniej wyłapuje wszelkie nienaturalne działania zmierzające do sztucznego manipulowania wynikami organicznymi. Gdy już weźmie daną stronę na celownik, może nałożyć na nią filtr (ograniczyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania) lub wręcz zbanować (czyli całkowicie usunąć ją z wyszukiwarki). Tego żaden przedsiębiorca nie chce, dlatego rozsądnym wyborem jest zlecenie pozycjonowania profesjonalistom.