Zepsuty rozrusznik - jak rozpoznać?
Posiadanie własnego samochodu nie jest w dzisiejszych czasach niczym nadzwyczajnym. Ze względu na szeroką ofertę oraz przystępne ceny wielu aut z rynku wtórnego niemal każdy może pozwolić sobie na taki zakup. Samochód niesie ze sobą wiele zalet takich jak oszczędność czasu czy możliwość wyjazdu gdziekolwiek właściciel pojazdu zapragnie.
Niemniej jednak niezwykle istotna jest prawidłowa eksploatacja oraz dbanie o dobry stan techniczny. Uchybienia na tym polu mogą doprowadzić do różnorodnych usterek. Najbardziej uciążliwe są te, które uniemożliwiają rozruch pojazdu. Jednym z istotnych elementów, który przyczynia się do rozpoczęcia pracy silnika, jest rozrusznik. W momencie, gdy działa prawidłowo, niemal zapominamy o jego istnieniu. Sytuacja staje się bardziej poważna, gdy ulega awarii. Warto nie doprowadzać do takiego stanu, jednak mimo wszystko należy wiedzieć, jakie uszkodzenia rozrusznika mogą nas czekać.
Czym jest rozrusznik?
Pierwszym zagadnieniem, na jakie należy zwrócić uwagę jest to, czym tak właściwie jest rozrusznik. Odpowiadając na pytanie, możemy zdefiniować go jako jeden z podzespołów samochodu, który odpowiada za rozruch jednostki napędowej. W zdecydowanej większości przypadków rozrusznik jest urządzeniem składającym się z silnika elektrycznego i zębatki, która wraz z wieńcem koła zamachowego wprawia je w ruch, uruchamiając pojazd. Cały proces odbywa się na zasadzie zamiany energii elektrycznej w pracę mechaniczną. To właśnie dzięki temu stosunkowo prostemu w budowie podzespołowi wał korbowy zaczyna się obracać, powodując uruchomienie silnika spalinowego.
Objawy zepsutego rozrusznika
Prawidłowo działający rozrusznik niemal natychmiast wprawia nasz samochód w obroty. Czasami jednak dochodzi do sytuacji, kiedy element ulega zużyciu bądź awarii. W takich przypadkach często daje o sobie znać. Nadmierne zużycie objawia się m.in. w wolniejszym rozruchu silnika czy wydawaniu niepokojących dźwięków. Wystąpienie jednego z tych czynników powinno skłonić do dalszej diagnostyki celem wyeliminowania problemu.
A co w sytuacji, gdy zbagatelizowaliśmy problem bądź podzespół nie dawał wyraźnych objawów? W takich przypadkach możemy spotkać się z kolejną listą czynników świadczących o uszkodzeniu. Jednym z podstawowych objawów, jakie może dawać zepsuty rozrusznik, jest brak reakcji po uruchomieniu stacyjki. W momencie, gdy wkładamy i przekręcamy kluczyk, możemy słyszeć działanie włącznika elektromagnetycznego. Brak jednak wcześniej wspomnianego zazębiania, które stanowi jeden z podstawowych czynników powodujących rozruch silnika. Inaczej mówiąc, po przekręceniu kluczyka nie słyszymy żadnych wyraźnych dźwięków, które sugerują, że nasze auto będzie zaraz gotowe do jazdy. Alternatywnie, rozrusznik może się obracać, jednak nie doprowadza on do uruchomienia silnika. Takiemu objawowi często towarzyszy głośna praca, co dodatkowo sugeruje awarię.
Poza wspomnianymi wyżej problemami możemy spotkać się ze zbyt małą prędkością pracy rozrusznika. Rozwiązania problemu należy wtedy poszukać w złym podłączeniu klem do akumulatora albo uszkodzonych przewodach. Co więcej, niekiedy uszkodzony rozrusznik może pracować po wyłączeniu kluczyka. To również jest objaw awarii, spowodowany najczęściej zwartymi stykami elektromagnesów.
Naprawa rozrusznika
W momencie, gdy rozrusznik uległ awarii oczywiste jest, że musimy wyeliminować problem jak najszybciej. Nie chcemy przecież, aby nie dało się uruchomić samochodu. Podczas ogólnego opisu charakterystyki i budowy wspomniano, że jest to stosunkowo prosty w budowie podzespół. W związku z tym osoby, które mają chęci, czas oraz podstawową wiedzę z zakresu motoryzacji, mogą pokusić się o samodzielne wyeliminowanie problemu. Z pewnością przydatny okaże się zestaw naprawczy rozrusznika, dzięki któremu uzyskamy części mogące wymagać wymiany. W ten sposób zaoszczędzimy pieniądze, ponieważ oddalimy konieczność kupna całego podzespołu.
Jeżeli powyższa propozycja do nas nie przemawia, wówczas skorzystajmy z pomocy mechanika. Zepsuty rozrusznik nie zawsze zwiastuje wymianę na nowy model. Co więcej, często stosuje się praktykę regeneracji polegającej na wymianie zużytych części. Najczęściej mowa o szczotkach węglowych, które są nieustanne wystawione na ścieranie o komutator wirnika. Innymi elementami ulegającymi efektom eksploatacji są sam wirnik, bendiks oraz przekaźnik.